Az Orbán-kormány nem csak, hogy szereti a sportot, ezen belül elsődlegesen a labdarúgást, hanem egyenesen kiemelt nemzetstratégiai ágazatként tekint rá – lényegében minden körülmények között jelentős forrásokat biztosít labdarúgással összefüggő célokra. A nyilvánosságban időnként fellángol a vita arról, hogy a fejlesztésére fordított milliárdok elköltése ésszerű-e, illetve arról is, hogy a magyar foci fejlődésének mértéke arányban áll-e ráfordítások mértékével.
Arról azonban alig-alig esik szó, hogy a labdarúgás, mint látványsportág, azon belül a magyar válogatott és klubfoci eseményei vajon a magyar társadalom mekkora hányadát mozgatják meg? Mennyien érdeklődnek valójában a magyar foci iránt?
A NER 14. évében immáron az is egyre inkább érdekes kérdés, hogy milyen módon érhető tetten a foci iránti érdeklődésben az erőteljes kormányzati aktivitás, az, hogy a foci gyakori szereplője és eszköze kormány kommunikációs stratégiájának.
Az IDEA Intézet 2024. október 31-e és november 6-a között elvégzett, országosan reprezentatív, kérdőíves felmérésében a magyar labdarúgás társadalmi hátterét, közösségi bázisát, a klubcsapatok szurkolótáborát térképezte fel. A mély feltárás azt mutatja, hogy a magyar foci iránt a felnőtt népesség többsége ugyan nem érdeklődik a foci iránt, de az Orbán-kormány számára a sporttal és a labdarúgással kapcsolatos cselekvések és megnyilvánulások jóval többet jelentenek „privát kedvtelésnél”: a magyar focin keresztül a már a kormánypártok szavazó bázisának nagyon jelentős része érhető el és hatékonyan mozgosítható.
Az IDEA Intézet Magyar Labdarúgás Riport 2024 kutatása letölthető innen.